web analytics
Lifestyle

7 Days of Calm – een introductie voor mindfulness en meditatie

7 maart 2017

Nu mijn leven nog drukker lijkt te zijn geworden en ik me elke vrijdag verbaas dat het al weer weekeinde is (‘Waar is de week gebleven?!’), merk ik dat ik het toch wel goed kan gebruiken om iets meer rust in mijn hoofd te brengen. Ik heb in het verleden al vaak geprobeerd om met regelmaat te mediteren, maar het lukte nooit echt goed en ik hield het niet goed vol. Door Tools of Titans, het nieuwe boek van Tim Ferriss over gewoontes van succesvolle mensen, werd ik toch weer geïnspireerd om het nog eens te proberen. En daar had ik een handig hulpmiddel bij: de app Calm. Ik probeerde het introductieprogramma 7 Days of Calm en heb mijn ervaringen voor jullie vastgelegd!

De Calm app

Calm is een gratis app die je kunt downloaden voor iOS en Android. De app bevat een aantal gratis meditaties, maar het merendeel van de content is betaald. Om te kijken of je het wat vindt is er een serie meditaties ‘7 Days of Calm’. Dit gratis introductieprogramma bestaat uit 7 geleide meditaties van ongeveer 10 minuten die bedoeld zijn om je kennis te laten maken met de app, mediteren en de voordelen ervan. Ik heb eerder een vergelijkbaar iets van de app Headspace (‘Take 10’) gedaan, maar daar werd ik niet heel enthousiast van. Eens kijken of Calm beter bevalt!

Dag 1: Concentration

Vandaag beginnen we met een simpele basismeditatie, waar je je vooral richt op je ademhaling. Deze ging sneller voorbij dan ik had verwacht en was een prettige start van de serie.

Dag 2: Paying Attention

De intro van vandaag start met een uitleg over de effecten die meditatie op de rest van je leven kan hebben, zoals meer in het hier-en-nu zijn, verminderde stress en meer emotionele balans. Om dat eruit te halen moet je er een gewoonte van maken om dagelijks te mediteren. Zo gezegd, zo gedaan. Ik merk dat Calm hier een iets andere techniek toepast dan andere geleide meditaties. In plaats van je puur te focussen op je ademhaling, wordt geinstrueerd om je adem te volgen. Welke weg legt de lucht af die je in- en uitademt? Deze was prettig en goed te doen.

Dag 3: The Present Moment

Vandaag doen we een bodyscan, wat eigenlijk betekent dat je met je aandacht elk deel van je lichaam afgaat. Waar zit de spanning? Hoe voelt je lichaam aan? Kun je een beetje ontspannen? Dit vind ik altijd een lastige oefening om zittend te doen, wellicht had ik voor deze beter kunnen gaan liggen. Ik voel wel dat mijn nek en rug wat pijnlijk zijn, maar andere delen van mijn lichaam voel ik veel minder bewust. Een prima meditatie, maar ik kan er niet heel veel voldoening uithalen.

Dag 4: Working With Thoughts

Deze dag draait om het verminderen van afleiding. Je mag je wel bewust zijn van gedachten die tijdens de meditatie door je hoofd spoken, maar je moet dan weer terug naar je focus keren en ze niet beoordelen. Moeilijk! Ik merk dat mijn hoofd altijd aan het razen is en tijdens deze meditatie schoten er allemaal totaal random dingen door mijn hoofd. Een kinderfeestje van toen ik 12 was, de feedback die ik met mijn stagiaire moet delen en de nagellak die ik wil uitproberen. Mijn gedachten springen van de hak op de tak en mijn hoofd voelt onrustiger dan ooit.

Dag 5: The Value of Non-Doing

Vandaag ligt de nadruk op even niks doen en dat oké vinden. Bij deze meditatie kon ik heel erg waarderen hoe er wordt uitgelegd waarom dit aspect zo belangrijk is. Het geeft me extra motivatie om door te gaan! Mijn hoofd was beduidend rustiger dan gisteren, al doken er nog steeds wel veel gedachtes op. Ik heb deze keer het achtergrondgeluid van de app (een kabbelend meertje) weer aangezet tijdens de meditatie en dat hielp denk ik wel om te focussen tijdens de stiltes.

Dag 6: Patience

Vandaag mediteer ik ’s ochtends, want ik weet dat er vanavond niks meer van gaat komen en ik wil natuurlijk mijn streak niet verbreken! Vandaag gaat over geduld hebben en niet te streng voor jezelf zijn. Mindfulness zou daarbij helpen dan dat kan ik goed gebruiken. Ik merk dat het lastig is om mijn adem op een natuurlijk ritme te krijgen en ik blijf een beetje forceren. Mijn hoofd is wel vrij leeg, daar zit verbetering in!

Dag 7: Awareness

Ik sloot mijn dag af met de laatste sessie en mijn hoofd zat bomvol. Ik had een drukke dag achter de rug en had me de hele avond gehaast. In plaats van een dag over te slaan besloot ik mijn tanden op elkaar te zetten en toch nog even 10 minuten de tijd te nemen. De meditatie van vandaag was eigenlijk een combinatie van de technieken van de afgelopen dagen in de vorm van een uitgebreidere bodyscan. Ik vond deze best lastig! Je moet namelijk je hele lichaam afgaan en kijken wat je waar voelt, maar dat vrijwel zonder begeleiding. Het ging me nog verrassend goed af en ik eindeigde de sessie een stuk meer ontspannen en rustiger.

Wat hebben de 7 Days of Calm me uiteindelijk opgeleverd?

Ten eerste is het me gelukt om braaf 7 dagen achter elkaar te mediteren. Dat is volgens mij me nog nooit eerder gelukt! Het hielp echt dat de meditaties niet te ‘zweverig’ waren en dat de vrouwenstem erg prettig is. Bovendien wordt er aan het begin van elke dag uitgelegd wat het doel van de oefening is en hoe het je kan helpen in het dagelijkse leven, wat weer motiveert om het vol te houden. Daarnaast merkte ik dat het me echt hielp om iets meer rust in m’n hoofd te krijgen. Dat kon ik goed gebruiken, want ik deed deze ‘mini challenge‘ in een week dat ik het extreem druk had. Wat trouwens opvallend was is dat ik normaal slecht slaap als ik ’s avonds mediteer, maar daar had ik nu echt geen last van. Wellicht dat de technieken van Calm iets beter bij me passen.

Als je mediteren eens een keertje zou willen proberen, dan is 7 Days of Calm echt de perfecte introductie! Alles wordt goed uitgelegd, het tempo is niet te traag of te snel en bovendien zijn de meditaties niet te zweverig. Mediteren zou onder andere helpen om stress te verminderen, rust in je hoofd te creëren, je helpen om creatiever te zijn en je beter te concentreren. Dat is de moeite waard om eens te proberen, nietwaar?

Ik ben van plan om nu de 21 days of Calm te gaan doen, het vervolg op de 7 dagen. Eens kijken of het me gaat lukken om binnen 21 dagen hier echt een gewoonte van te maken. Hoe mooi zou dat zijn? Overigens bevalt Calm me stukken beter dan Headspace of Insight Timer, dus ik ben sowieso benieuwd naar de andere meditaties die de app aanbiedt. Ik ga me dus maar eens wagen aan het abonnement van €12,99 per maand en kijken of Calm mij inderdaad meer kalmte kan brengen. Ik houd jullie op de hoogte!

Calm – gratis
App Store | Google Play Store

Meer Pinky Polish? Neem ook een kijkje op YouTube, Twitter of Instagram!

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply Varenka W 7 maart 2017 at 09:03

    Dit ga ik misschien toch maar eens proberen.
    THNX voor deze tip.
    Ik ben het al zo lang en zo vaak van plan maar elke x kom ik die drempel maar niet over.
    Dit klinkt heel toegangkelijk, het is het proberen zeker waard in ieder geval.
    Knap dat je je er elke dag toch toe kan aanzetten ondanks je bomvolle hoofd (en dag….)

  • Reply Joyce - LemonyLifeNL 7 maart 2017 at 10:25

    Het klinkt wel als een fijne app hiervoor! Al vind ik 12,99 maandelijks wel een flink bedrag voor zoiets. Meditatie zou voor mij misschien ook wel een oplossing zijn om meer tot rust te komen maar tot nu toe heb ik nog gemerkt dat het voor mij niet werkt en ik er wat te pessimistisch over ben.

  • Reply Loes 7 maart 2017 at 20:47

    Dit klinkt wel interessant! Ik weet niet of ik het geld er voor over zou hebben, maar denk dat het een fijne manier is om te beginnen aan meditatie en mindfulness!

  • Leave a Reply